Wat is de SV Marine?

Onze schietsportvereniging is in 1968 opgericht door de personeelsvereniging Marine. Onze vereniging stelt zich tot doel om leden in staat te stellen op een gezellige en sportieve manier de schietsport te kunnen bedrijven, van beginnend sportschutter tot topschutter. Naast (oud)marine personeel is het merendeel van de leden geen militair. In het verlengde hiervan heeft de vereniging geen binding meer met de Koninklijke Marine.

Kennismaken met de SV Marine

• Via een bestaand lid kan je geïntroduceerd worden en aspirant worden. Het bestaand lid is dan verantwoordelijk voor de begeleiding in het eerste jaar.
  • Lid worden zonder introductie is beperkt mogelijk ivm beschikbaarheid van begeleiding.
  • Je mag maximaal 3x als introducé meekomen, hierna dien je aangemeld te worden als aspirant.
  • Als de sport, de mensen en de sfeer bij onze vereniging je bevallen, kan je dit aangeven bij het bestuur van de vereniging. Je krijgt dan een kort gesprek met één van de bestuursleden, van hem ontvang je een inschrijfformulier en er wordt een gesprek met de ballotagecommissie geregeld.
  • De ballotagecommissie stelt je onder andere op de hoogte van de regels binnen de vereniging.
  • Als je na het gesprek met de ballotagecommissie lid wilt worden vul je samen met een bestuurslid de laatste zaken van het inschrijfformulier in.
  • Voor het aanvragen van het lidmaatschap van een schietvereniging heb je een VOG (verklaring omtrent het gedrag) nodig. Het aanvraagformulier hiervoor kun je downloaden van de site van het Ministerie van Justitie http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/
  • Dit aanvraagformulier moet ingevuld bij het bestuur worden afgegeven. Het bestuur zal samen met jou het formulier doornemen en ondertekenen. Hierna kan je in je gemeente de VOG aanvragen.
  • Als je de VOG van je gemeente hebt ontvangen kan deze afgegeven worden bij het bestuur.
  • Met jouw VOG kan het bestuur jouw lidmaatschap van de KNSA aanvragen. Dit is voorwaarde om lid van een schietvereniging te zijn.
  • Als je lidmaatschap door de KNSA geaccepteerd is, begin je als aspirant. Vanaf dit moment ga je ook contributie betalen.
  • Onder begeleiding word je nu het schieten geleerd en de bij behorende veiligheidseisen.
  • Je dient als aspirant deel te nemen aan de “laddercompetitie” klein kaliber pistool of geweer.

Aanvullende voorwaarden

Om uiteindelijk in aanmerking te komen voor een “verlof tot voorhanden hebben van een vuurwapen” in de volksmond een wapenvergunning genoemd moet je aan het volgende voldoen:

• minimaal 18 jaar oud zijn.
  • Een jaar aspirant zijn geweest
  • tenminste een jaar lid zijn van de schietvereniging.
  • om kunnen gaan met het wapen waarvoor het verlof wordt aangevraagd.
  • Je moet voldoende schietbeurten in je schietregister hebben staan (minimaal 18 per jaar).
  • Je mag geen strafblad hebben of een misdrijf hebben gepleegd.