Wat is schietsport

De schietsport heeft een aantal belangrijke voordelen boven andere sporten. De prestatie hangt voor een goed resultaat vooral af van discipline en concentratie. Leeftijd, kracht, grootte of snelheid hebben nauwelijks invloed op het resultaat. Voortdurende oplettendheid bij elk aspect van een schiethandeling en de bereidheid om te trainen en te leren tijdens oefeningen en wedstrijden is een voorwaarde voor succes.

Een gezonde leefwijze en een goede lichamelijke conditie zijn belangrijk voor het concentratievermogen van sportschutters. Het vermogen tot concentratie is bepalend voor het lossen van precisie schoten. Elke overwinning in de schietsport is de verdienste van de individuele en persoonlijke inzet van een schutter. Alleen de schutter en niemand anders maakte dat die het beste schiet. Scherpschieten kan geleerd worden. De SV Marine leert alle nieuwe leden de algemene basistechnieken van het schieten. Schieten is een voortdurende strijd met je zelf om je te verbeteren. Het boeken van betere resultaten geeft meer voldoening.058_svmarine_20091215

De leeftijd is bij veel sporten van invloed om goed mee te kunnen komen. Bij sportschieten zijn de kansen eerlijker verdeeld. Jonge sporters kunnen net zo goed kampioen worden als sporters op middelbare leeftijd. Ook de oudere schutters kunnen nog goed in competitie verband meekomen.

Mannen en vrouwen kunnen het sportschieten individueel en in wedstrijd verband beoefenen of het nu zomer of winter is. Schieten is een uitermate persoonlijke sport. Alleen de schutter zelf lost dankzij een zorgvuldige afwerking het beste schot. Hij alleen is verantwoordelijk voor zijn resultaat. Een keer in de moes van de roos schieten is niet moeilijk. Weten wat je moet doen en hoe je kunt bereiken dat je zuiver schiet is belangrijker.

Het is belangrijk met andere schutters in het verenigingsgebouw te kunnen praten over het schieten, de wapens en alles wat bij de schietsport een rol speelt.

Veiligheid

Veiligheid is bij het hanteren van een wapen van het allergrootste belangd. Veiligheidsregels dienen altijd strikt nageleefd te worden!_T9J9414schietinstructie

En aspirant mag alleen onder begeleiding de schietbaan betreden.

• Behandel elk wapen of het geladen is
  • Houd de loop altijd in een veilige richting (kogelvanger)
  • Houd uw vinger van de trekker (gestrekt langs de trekkerbeugel)
  • Speel nooit met een vuurwapen
  • Laat nooit een (on)geladen wapen onbeheerd liggen
  • Draag gehoor en oogbescherming
  • Combineer schieten nooit met alcohol
  • Wijs medeschutters tactvol op onveilig gedrag
  • Was na elke schiet oefening grondig uw handen…..

Om zowel de mondelingen als schriftelijk veiligheidsinstructies goed en direct te kunnen begrijpen is een goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift vereist. Tevens dient kennis te kunnen worden genomen van hetgeen in de Wet wapens en munitie en aanverwante wetgeving wordt gesteld.

We verwachten dat aspiranten hun verplichtingen strikt nakomen, gedisciplineerd zijn, zich houden aan afspraken, de veiligheidsregels naleven en bevorderen, prettig in de omgang zijn, vrijwillig hand en span diensten leveren en hun vaardigheden en kennis op peil houden.

Disciplines_T9J9452100mtr baan

Binnen de SV Marine kan er met de met de onderstaande disciplines worden geschoten

• Geweer
  • Luchtgeweer
  • Klein kaliber geweer
  • Groot kaliber geweer
  • Benchrest
  • Militair geweer
  • Veteranen geweer
  • Pistool
  • Luchtpistool
  • Klein kaliber pistool
  • Groot kaliber pistool
  • Militair pistool
  • Parcours

004_svmarine_Den Haag_20150913

Schietfaciliteiten

• 6 x 10/12 meter banen
  • 6 x 25 meter banen
  • 6 x 50/100 meter banen
  • Alle banen zijn voorzien van automatisch schijventransport, een goede ventilatie, gescheiden schietpunten, baanverlichting en camera toezicht.